måndag 29 augusti 2011

V. 31

Ja brukar följa med olika graviditetskalendrar på nätet. De e intressant att läsa om hur stort barnet är, vad som sker osv. Ofta läser jag flera olika kalendrar, då vissa kanske inte har lika mycket information som andra. Nu e ja i vecka 31, på torsdag ändrar de till v. 32. Såhär står de på Gravid.se.

Kanske börjar du bli något glömsk. Ju närmare förlossningen du kommer, desto mer vänder du din uppmärksamhet mot ditt ofödda barn. Naveln sträcks ut mer och mer, eventuellt börjar den puta ut. Efter förlossningen återfår den sitt normala utseende. Det kan vara bra att veta: Hur andfådd du än känner dig får barnet tillräckligt med syre.

Barnet är
ca 28 cm långt från huvud till stjärt och vikten ungefär 1,8 kg. Generellt har barnets kropp vuxit klart, men det behöver fortfarande gå upp i vikt. Hjärnan lägger in en högre växel nu i slutet, för att hinna växa färdigt. Lungorna är det organ som blir färdigt sist. Barnets ögonfärg bestäms ungefär vid den här tiden, men det kommer inte att visa sig förrän sex till nio månader efter födseln. För att pigmenten i ögonen skall färdigbildas behövs det nämligen ljus. Vithyade barn föds i regel med mörkblå ögon och det kan dröja månader innan den verkliga färgen visar sig. De flesta mörkhyade barn föds med bruna eller mörkgrå ögon, som sedan blir mörkare bruna eller svarta under första året. Men just nu förbereds ögonen för livet efter födseln. Ögonlocken är ofta öppna när barnet är aktivt och pupillerna i ögonen vidgas och krymper när det rödaktiga ljuset skiftas och filtreras genom livmoderväggen. Barnet stänger ögonlocken när det är passivt och sover.

Och visst är ja glömsk! Ibland e ja riktit rädd att ja ska glömma nåt viktit, som nån födelsedag, nåt viktit ärende eller vad som helst... O så brukar ja upprepa saker ofta, till älskling säger åt mig "Minna, du har sagt de två gånger redan, ja veet!"
Ett exempel på hur glömsk ja blivit:
Nu i helg när vi var vid villan, hade ja med mig ett gammalt bikini, som inte riktit passar mera. Då tänkte jag, att på lördag, när vi skulle hem fram o tibax, kunde ja ju ta med mig en annan bikiniöverdel. Ja stod i garderoben, framför klädhyllan när ja tänkte på detta. Nöjd med att ja kom ihåg, åkte vi tillbaks till villan. Flera gånger under dagen tänkte ja på detta, min bikiniöverdel ligger i nån väska, ja ska ta fram den sen när vi ska bada bastu. Men när vi lagt eld i bastun, o väntade på att den skulle bli varm, slog de mig: ja har inte alls tagit med mig nån bikini. Ja stod ju bara där o stirrade på kläderna, o tänkte att ja skulle söka fram den, men ja gjorde de aldrig! Så ja fick bada i min gamla bikini i alla fall!


Naveln putar inte alls ut, men den e inte lika djup som förr. Kanske börjar den snart puta ut lite. Ja har ett ärr strax ovanför naveln, från blindtarmsoperation, o det ärret står ut jättemycket, o lyser nästan rött!

Andfådd, jovisst! Ibland räcker de med några steg för att ja ska flåsa som om ja sprungit maraton!



Här e en bild på magen, o min navel, hehe!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar